כל מה צריך לדעת על תוחלת החיים של סוללת רכב חשמלי

תוחלת החיים של סוללות רכב חשמליות היא גורם מפתח המשפיע על האימוץ והעלות-תועלת של אפשרויות תחבורה ידידותיות לסביבה אלה. חיי הסוללה משפיעים לא רק על הביצועים הכוללים של הרכב, אלא גם על ערכו לטווח ארוך, שכן החלפת מצבר עלולה להיות הוצאה משמעותית. אחד ההיבטים העיקריים המשפיעים על אורך חיי הסוללה הוא האופן שבו סוללות אלו נטענות.

הרגלי הטעינה ממלאים תפקיד חיוני בקביעת תוחלת החיים של מצבר רכב חשמלי. לעתים קרובות, ככל שתהליך הטעינה מהיר יותר, כך מופעל לחץ רב יותר על הסוללה, מה שעלול להוביל לקיבולת מופחתת לאורך זמן. מצד שני, שיטות טעינה איטיות יותר עשויות להימשך זמן רב יותר, אך יכולות לסייע בשמירה על בריאות הסוללה לתקופה ארוכה יותר.

תוחלת החיים של סוללות לרכב חשמלי

גורמים המשפיעים על תוחלת החיים

ישנם מספר גורמים שיכולים להשפיע על תוחלת החיים של מצברים לרכב חשמלי. אחד הגורמים העיקריים הוא סוג טכנולוגיית הסוללה המשמשת. לסוללות ליתיום-יון, הנפוצות בכלי רכב חשמליים מודרניים, תוחלת חיים מוערכת של בין 100,000 ל-200,000 מיילים. זה מושפע מאוד מאופן הנהיגה של הרכב ומתנאי הסביבה.

גורם מכריע נוסף הוא הרגלי טעינה. טעינה קבועה של הסוללה ל-100% ושימוש תכוף במטענים מהירים בעלי עוצמה גבוהה עשויה לקצר את אורך חיי הסוללה. בנוסף, הטמפרטורה משחקת תפקיד – חשיפה לחום או קור קיצוניים עלולה להשפיע לרעה על ביצועי הסוללה ועל אורך החיים שלה.

יצרנים מודעים לגורמים הללו ומציעים בדרך כלל אחריות על סוללות מכוניות חשמליות, הנמשכת בדרך כלל למשך 8 שנים או 100,000 מיילים, המוקדם מביניהם. חלק מהיצרנים, כמו יונדאי וקיה, אפילו מרחיבים את האחריות שלהם ל-10 שנים או יותר.

השפלה של הסוללה

ירידה של הסוללה מתייחסת לאובדן הדרגתי של קיבולת המצבר, אשר בתורו מוביל לירידה בטווח הרכב החשמלי. השפלה זו היא תהליך טבעי המתרחש לאורך זמן, אך הוא יכול להיות מושפע מהגורמים שהוזכרו קודם לכן, כגון הרגלי טעינה וטמפרטורה.

תפיסה שגויה נפוצה אחת היא שמצברי רכב חשמליים מתכלים בקצב מדאיג, ומשפיע באופן משמעותי על הערך והפונקציונליות של הרכב. עם זאת, מחקרים הראו כי השפלה זו אינה כה חמורה כפי שחלק עלולים לחשוש, וקיבולת הסוללה לעיתים רחוקות יורדת מתחת ל-80% אפילו לאחר שנים רבות של שימוש.

כדי להבטיח את אורך החיים של מצבר רכב חשמלי, בעלים יכולים לנקוט באמצעים הבאים:

  • הימנע מטעינה קבועה של הסוללה ל-100% או לרוקן אותה כדי להתרוקן.
  • השתמש במטענים מהירים רק כאשר יש צורך בכך, מכיוון ששימוש תכוף עלול לגרום להתדרדרות מוגברת.
  • הגן על הרכב מתנאי טמפרטורה קיצוניים, כגון חנייה בצל בימי הקיץ החמים או שימוש במוסך מחומם בטמפרטורות קרות.

הבנת טעינה

שיטות טעינה

ישנן שתי שיטות עיקריות לטעינת רכבים חשמליים: טעינה איטית או רגילה וטעינה מהירה. טעינה איטית כרוכה בדרך כלל בשימוש בשקע חשמלי סטנדרטי, המספק הספק של כ-3 קילוואט. שיטה זו עשויה להימשך מספר שעות לטעינה מלאה של רכב חשמלי.

טעינה מהירה, לעומת זאת, משתמשת בעמדות טעינה מיוחדות שיכולות לספק תפוקות הספק הנעות בין 50 קילוואט ל-150 קילוואט או יותר. תפוקת ההספק הגבוהה הזו מאפשרת לסוללות רכב חשמלי להיטען הרבה יותר מהר, בדרך כלל תוך פחות משעה.

עם זאת, טעינה מהירה עלולה גם לגרום נזק למצבר הרכב החשמלי. מחקרים הראו כי טעינה מהירה תעשייתית משפיעה לרעה על תוחלת החיים של סוללות ליתיום-יון עקב עלייה בהתנגדות הפנימית ויצירת חום.

תדירות טעינה

תדירות הטעינת מצבר רכב חשמלי יכולה גם להשפיע על תוחלת החיים שלו. מחקר מצא שסוללות רכב חשמלי עלולות לאבד קיבולת עם הזמן כשהן נטענות בתדירות גבוהה. כתוצאה מכך, חיוני לבעלי רכב חשמלי להבין כיצד הרגלי הטעינה שלהם יכולים להשפיע על אורך חיי הסוללה של הרכב שלהם.

כדי למקסם את חיי מצבר רכב חשמלי, על בעלים לשקול את העצות הבאות:

  • טען את הסוללה לקיבולת של כ-80%, והימנע מטעינתה ל-100%, אלא אם כן. זה יכול לעזור להפחית את הבלאי של הסוללה.
  • הגביל את השימוש בעמדות טעינה מהירה. שמור אותם למקרים שבהם טעינה מהירה היא חיונית, והסתמך על טעינה איטית לשימוש קבוע.
  • עקוב אחר טמפרטורת הסוללה, במיוחד באקלים חם. חום מוגזם עלול להזיק לבריאות הסוללה. במידת האפשר, חנינו באזור מוצל או במוסך מבודד כדי לסייע בשמירה על הטמפרטורה האידיאלית של הסוללה.
  • בדוק באופן קבוע את קיבולת הסוללה ואת קצב הפריקה העצמית. אם הסוללה כבר לא שומרת על 80% מהקיבולת השימושית או שקצב הפריקה העצמית עולה על 5% במהלך 24 שעות, ייתכן שהיא מגיעה לסוף אורך החיים שלה.

על ידי שמירה על גורמים אלה בחשבון ואימוץ הרגלי טעינה בריאים, בעלי רכבים חשמליים יכולים להאריך את חיי הסוללה של הרכב שלהם וליהנות מהמשך ביצועים על הכביש.

כיצד הטעינה משפיעה על תוחלת חיי הסוללה

מחזורי טעינה-פריקה

תוחלת החיים של מצבר רכב חשמלי מושפע ממספר הפעמים שהיא עוברת מחזורי טעינה-פריקה. מחזור מתייחס לפעולת טעינת המצבר כשהיא ריקה ופריקתה תוך כדי נסיעה. ככל שהסוללה חווה יותר מחזורים, כך היא תתקלקל מהר יותר. בשל כך, יצרניות הרכב עבדו על שיפור טכנולוגיות ניהול הסוללה, במטרה להפוך את הטעינה לעדינה יותר ולמזער את ההשפעות של פריקת הסוללה.

השפעה של טעינה מהירה

טעינה מהירה היא שיטה נוחה למשתמשי רכב חשמלי להטעין במהירות את הסוללות, אך היא יכולה גם להשפיע על אורך חיי הסוללה. כאשר סוללות נטענות בקצב גבוה יותר, נוצרת כמות מוגברת של חום. חום מוגזם זה עלול להשפיע לרעה על הרכיבים הפנימיים של הסוללה, ולהוביל לשיעורי השפלה גבוהים יותר. לכן, יצרני רכבים חשמליים צריכים למצוא איזון בין מהירויות טעינה מהירות לבין סוללות עמידות לאורך זמן. כמה אסטרטגיות המשמשות להפחתת ההשפעה של טעינה מהירה כוללות יישום של מערכות קירור מתקדמות והגבלת קצב הטעינה לאחר הגעה למצב טעינה מסוים.

התקשרו: 077-803-5894