כמה יעלה לכם להטעין רכב חשמלי?

ככל שרכבים חשמליים ממשיכים לצבור פופולריות, קונים פוטנציאליים תוהים לעתים קרובות לגבי העלויות הכרוכות בטעינת מכוניות ידידותיות לסביבה הללו. התשובה לשאלה זו אינה תשובה חד-משמעית, שכן עלויות הטעינה יכולות להשתנות מאוד בהתאם לגורמים כמו תעריפי חשמל ואפשרויות הטעינה. מאמר זה יעמיק במורכבויות של עלויות הטעינה של רכב ויספק תובנות לגבי מה יכולים לצפות לקונים פוטנציאליים בכל הקשור לטעינת המכוניות החשמליות שלהם.

העלות לטעינת רכב חשמלי יכולה להיקבע על ידי מספר גורמים, כולל עלות החשמל לקילוואט-שעה (קוט"ש) ויעילות המצבר של המכונית.

גורמי עלות

ציוד טעינה

ישנם סוגים שונים של ציוד טעינה זמין עבור מכוניות חשמליות, כל אחד בעלויות משתנות. הסוגים הנפוצים ביותר כוללים:

  • מטעני רמה 1 (איטי): מטענים אלה משתמשים בשקע חשמלי סטנדרטי שנמצא ברוב הבתים ומספקים בדרך כלל מהירות טעינה של כ-2-5 ק"מ של טווח נסיעה בשעה. עלות השימוש במטען רמה 1 היא מינימלית, מכיוון שהוא אינו דורש ציוד נוסף. עם זאת, עשוי להימשך זמן רב יותר לטעון את הרכב במלואו.
  • מטענים ברמה 2 (מהירים): מטענים אלו דורשים שקע 240 וולט ייעודי ומספקים בדרך כלל מהירות טעינה של כ-20-100 קילומטרים של טווח נסיעה בשעה. עלות מטען ברמה 2 יכולה להשתנות מאוד, בין כמה מאות לכמה אלפי ש"ח, בהתאם למאפייני היחידה ועלויות ההתקנה.
  • מטעני DC מהירים (סופר מהירים): מטענים אלו נמצאים בדרך כלל בעמדות טעינה ציבוריות ומספקים את מהירויות הטעינה המהירות ביותר. עם זאת, הם עלולים להיות יקרים, ולעלות אלפי שקלים עבור התקנה וציוד. לא כל המכוניות החשמליות תואמות למטענים של DC Fast, לכן חיוני לבדוק את מפרטי המכונית לפני רכישת ציוד זה.

כאשר בוחנים את העלות של טעינת מכונית חשמלית, חשוב לקחת בחשבון את סוג המטען שבו משתמשים ואת העלויות הנלוות לו. באופן כללי, מהירויות טעינה מהירות יותר דורשות ציוד יקר יותר.

מהירות טעינה

המהירות שבה נטענת מכונית חשמלית יכולה להשפיע על העלות הכוללת. מהירויות טעינה מהירות יותר צורכות בדרך כלל יותר חשמל לשעה, וכתוצאה מכך עלויות אנרגיה גבוהות יותר. לדוגמה, למכונית הנטענת בקצב של 0.28 קילוואט-שעה (קוט"ש) למייל תהיה עלות נמוכה יותר ממכונית פחות יעילה הנטענת ב-0.43 קילוואט-שעה למייל.

טעינה בבית

טעינה ברמה 1

טעינה ברמה 1 כוללת שימוש בשקע 120 וולט סטנדרטי, הזמין ברוב משקי הבית. טעינת רכב חשמלי עם מטען ברמה 1 היא תהליך פשוט, שכן הוא דורש רק לחבר את המטען לרכב ולשקע רגיל בקיר. בדרך כלל, טעינה ברמה 1 מספקת קצב טעינה של כ-2-5 מיילים של טווח לשעה. חשוב לציין שמהירות הטעינה תלויה בגודל הסוללה של הרכב ותפוקת המטען.

עלויות הטעינה לרמה 1 מושפעות מתעריפי החשמל המקומיים. לדוגמה, בהתחשב במגוון עלויות חשמל בין 0.37 ל-1.13 שקל לקילו-ואט-שעה, עלות הטעינת מכונית חשמלית בבית עם טעינה ברמה 1 עשויה להשתנות. זכור שהעלויות בפועל יהיו תלויות בגורמים כגון הרכב הספציפי, המרחק שנסע והיעילות הכוללת של תהליך הטעינה.

טעינה ברמה 2

טעינה ברמה 2 מחייבת התקנה של שקע חשמלי של 240 וולט, המסוגל לספק טווח של 10-60 מיילים בשעה. אפשרות זו מטעין רכבים מהר יותר בהשוואה לטעינה ברמה 1. בדרך כלל, עלויות ההתקנה של מטען ביתי ברמה 2 יכולות לנוע בין 1,000 ל-4,000 ש"ח בממוצע. העלות בפועל תהיה תלויה בגורמים כגון תעריפי העבודה המקומיים ומורכבות ההתקנה.

כמו ברמה 1, עלות הטעינת רכב חשמלי באמצעות מטען ברמה 2 תלויה בתעריפי החשמל המקומיים. לדוגמה, באמצעות אותו טווח של עלויות חשמל שהוזכר קודם לכן (0.37 עד 1.13 שקל לקוט"ש), עלויות הטעינה ברמה 2 ישתנו. זכור שגורמים כגון דגם הרכב הספציפי, המרחק שנסע ויעילות הטעינה ישפיעו על העלות בפועל.

השוואת עלויות

בחלק זה, נדון בעלות טעינת מכונית חשמלית בהשוואה לרכבי בנזין ובחיסכון לטווח ארוך הקשור לבעלות על רכב חשמלי.

רכבי בנזין

כאשר משווים בין עלות טעינת רכב חשמלי לתדלוק רכב בנזין, חשוב לשים לב להפרשי המחירים בין חשמל לבנזין. בנוסף, מחירי הבנזין עשויים להשתנות מאוד ונוטים להיות תנודתיים יותר מעלויות החשמל.

עלות הנהיגה במכונית חשמלית תלויה ביעילות הרכב, הנמדדת בקוט"ש למייל. לדוגמה, אודי E-Tron Quattro מדורג ב-0.43 קילוואט-שעה למייל, בעוד שה-Tesla Model Y מדורג ב-0.28 קילוואט-שעה למייל. הבדל זה ביעילות מתורגם להבדל בעלויות הטעינה עבור כל רכב.

חיסכון לטווח ארוך

לאורך זמן, כלי רכב חשמליים יכולים לספק חיסכון משמעותי בהשוואה למקביליהם בנזין, בשל עלויות הדלק הנמוכות יותר ודרישות התחזוקה המופחתות שלהם. אמנם לרכבים עשויות להיות עלויות גבוהות יותר מראש, אך ניתן לקזז את אלה על ידי עלות החשמל הנמוכה בהשוואה לבנזין והפוטנציאל לתמריצים ממשלתיים.

בנוסף, כלי רכב חשמליים נוטים לכלול פחות חלקים נעים מאשר רכבי בנזין, מה שעלול לגרום לעלויות תחזוקה נמוכות יותר. משימות תחזוקה נפוצות הקשורות לרכבי בנזין, כגון החלפת שמן ותיקוני מערכת פליטה, אינן נדרשות עבור כלי רכב חשמליים.

כדאי לשקול גם את הפוטנציאל להפחתת ההשפעה הסביבתית בעת בחירת רכב חשמלי על פני רכב בנזין. הפליטות הנמוכות יותר הקשורות לייצור חשמל עשויות להוביל לטביעת רגל פחמנית קטנה יותר עבור בעלי רכבי רכב, בהתאם למקור החשמל באזורם.

התקשרו: 077-803-5894