כמה מהר תוכלו להטעין את הרכב החשמלי שלכם?

רכבים חשמליים צוברים פופולריות בשנים האחרונות, הודות להתקדמות הטכנולוגיה והמודעות הגוברת לצורך באפשרויות תחבורה ברות קיימא. אחד הגורמים העיקריים שקונים פוטנציאליים לוקחים בחשבון בבחירת רכב חשמלי הוא המהירות בה ניתן להטעין את הרכב. זמני טעינה מהירים יכולים להפוך כלי רכב חשמליים לנוחים וידידותיים יותר למשתמש, ולכן הבנת הטכנולוגיה מאחורי תהליך הטעינה חיונית.

נכון לעכשיו, קיימות שלוש רמות טעינה עיקריות עבור מכוניות חשמליות: רמה 1, רמה 2 וטעינה מהירה DC. כל סוג של רמת טעינה משפיע באופן שונה על זמני הטעינה, ולצרכים של הנהג הבודד יש תפקיד משמעותי בקביעת השיטה המתאימה ביותר. גורמים כמו קיבולת הספק, תשתית הטעינה וגודל הסוללה של הרכב משפיעים גם על זמן הטעינה.

סוגי עמדות טעינה

רמה 1

עמדות טעינה ברמה 1 משתמשות בשקע AC רגיל של 120 וולט (120V), שנמצא בדרך כלל במקומות מגורים. מטענים אלו הם מהסוג האיטי ביותר ויכולים להימשך 40-50 שעות כדי להטעין רכב חשמלי סוללה מריק ו-5-6 שעות לטעון רכב חשמלי היברידי פלאג-אין מריק. הם נוחים לשימוש ביתי אך אינם מתאימים לטעינה מהירה תוך כדי תנועה.

רמה 2

עמדות טעינה ברמה 2 פועלות בכ-6 קילוואט (kW) או מעט יותר. הם יכולים להוסיף כ-20 מיילים של טווח לשעה של טעינה. עמדות אלו ניתן למצוא במקומות טעינה ציבוריים וניתן להתקין אותן גם בבתים. עם זמני טעינה מהירים יותר בהשוואה לרמה 1, עמדות רמה 2 מתאימות יותר לשימוש יומיומי, ומאפשרות לבעלי רכבים חשמליים למלא את המצבר ברכב תוך מספר שעות בלבד.

תכונות עיקריות של עמדות טעינה ברמה 2:

  • נמצא לעתים קרובות באזורים ציבוריים ובמקומות עבודה
  • ניתן להתקין בבית לטעינה מהירה יותר של הלילה
  • טוען את רוב דגמי הרכבים החשמליים
  • תואם לשקעי חשמל סטנדרטיים בישראל

טעינה מהירה DC

לאפשרות טעינה מהירה משמעותית, טעינה מהירה DC זמינה. עמדות הטעינה אלו מסוגלות להטעין רכב חשמלי תוך 10 עד 60 דקות בלבד, תלוי ביכולות הרכב ועמדת הטעינה. עמדות טעינה מהירה של DC תואמות לאחד משלושת סוגי יציאות הטעינה: CHAdeMO, CCS או Tesla. כל יצרן רכב חשמלי משתמש ביציאת טעינה אחרת, ולכן חיוני לבעלים להבטיח תאימות לפני השימוש בעמדה.

היבטים מרכזיים של טעינה מהירה DC:

  • טעינה מהירה, לרוב תוך פחות משעה
  • משתמש בזרם ישר (DC) להעברת אנרגיה מהירה יותר
  • התאימות משתנה בהתאם ליצרן הרכב החשמלי ולדגם
  • נמצא בדרך כלל לאורך כבישים מהירים ובאזורים מסחריים

חשוב להבין את הסוגים השונים של עמדות הטעינה וזמני הטעינה הנלווים אליהן כדי לקבל החלטות מושכלות בכל הנוגע לבחירה ושימוש בכלי רכב חשמליים. עם אפשרויות כמו רמה 1, רמה 2 וטעינה מהירה DC, בעלי רכבים חשמליים יכולים למצוא פתרון טעינה מתאים ללא קשר למיקום ולצרכי הטעינה שלהם.

גורמי מהירות טעינה

ישנם מספר גורמים המשפיעים על מהירות הטעינה של רכב חשמלי. חלק זה ידון בשלושת ההיבטים העיקריים: קיבולת סוללה, כוח מטען ותאימות לרכב.

קיבולת סוללה

קיבולת הסוללה של רכב חשמלי ממלאת תפקיד מכריע בקביעת המהירות שבה הוא יכול להיטען. הסיבה לכך היא שהוא משפיע ישירות על כמות האנרגיה הנדרשת לטעינה מלאה של הרכב. כלי רכב חשמליים כוללים קיבולות סוללה שונות, ולסוללות גדולות יותר לוקח בדרך כלל זמן רב יותר להטעין. קיבולת הסוללה נמדדת לרוב בקילווואט-שעה (קוט"ש), כאשר ככל שערך זה גבוה יותר, הסוללה יכולה לאגור יותר אנרגיה.

כוח מטען

מטענים מגיעים בסוגים וברמות הספק שונים, אשר משפיעות גם על מהירות הטעינה. לדוגמה, ישנן שלוש רמות טעינה נפוצות:

  1. טעינה ברמה 1: הכוונה היא לטעינה דרך שקע AC של 120 וולט (120V) למגורים. למרות ששיטה זו נפוצה ונוחה, הטעינה דרך רמה 1 איטית יותר מאשר אפשרויות טעינה אחרות.
  2. טעינה ברמה 2: מטענים ברמה 2 מהירים יותר ומספקים בדרך כלל הספק בין 3 קילוואט ל-19 קילוואט. ניתן למצוא מטענים אלה בבתים, במקומות עבודה או בעמדות טעינה ציבוריות, מה שמאיץ את מהירויות הטעינה של רכב חשמלי בהשוואה לטעינה ברמה 1.
  3. טעינה ברמה 3: מטענים אלה, הידועים גם כטעינה מהירה, מהירה או מהירה במיוחד, משתמשים בטעינת DC במקום טעינת AC ויכולים לספק תפוקת הספק הרבה יותר גבוהה, מה שמפחית משמעותית את הזמן הנדרש להטעין רכב חשמלי.

תאימות לרכב

להתאמה של רכב חשמלי לתשתית הטעינה יש גם השפעה מכרעת על מהירות הטעינה. רכבים מסוימים מצוידים רק בטיפול במטענים ברמה 1 או רמה 2, בעוד שאחרים עשויים לתמוך בכל שלוש רמות הטעינה. יתרה מכך, קצב הטעינה של המטען המשולב של הרכב יכול גם להשפיע על מהירות הטעינה.

טכנולוגיות טעינה עתידיות

טעינה אלחוטית

שיטה חדשנית אחת לטעינת רכבים חשמליים בעתיד היא טעינה אלחוטית. טכנולוגיה זו מנצלת שדות אלקטרומגנטיים להעברת אנרגיה בין שני סלילים – האחד ממוקם על משטח הטעינה והשני מותקן ברכב. זה מאפשר טעינה ללא צורך במחברים פיזיים, מה שמפשט את התהליך עבור המשתמשים.

החלו התקדמות לאחרונה בפיתוח כבישים עם יכולות טעינה אלחוטית דינמית. תשתית זו מאפשרת להטעין כלי רכב חשמליים תוך כדי תנועה, מפחיתה את הצורך בנקודות טעינה נייחות ומגבירה עוד יותר את המשיכה של כלי רכב חשמליים.

טעינה מהירה במיוחד

טכנולוגיה מבטיחה נוספת לטעינת רכבים חשמליים היא טעינה מהירה במיוחד. במהלך השנים חלה התקדמות ניכרת לצמצום זמני הטעינה. ההתפתחויות האחרונות בטכנולוגיית הסוללות סללו את הדרך לטעינה מלאה של כמה מצברים לרכב חשמלי תוך חמש דקות בלבד. לשיטות הטעינה המהירות במיוחד הללו יש פוטנציאל לחולל מהפכה בחוויית המשתמש, מה שהופך את טעינת הרכב החשמלי להשוואה למילוי רכב מסורתי המופעל בדלק.

צעד משמעותי לקראת הפיכת טעינה מהירה במיוחד לזמינה נרחבת הוא השימוש בעמדות טעינה בעלות הספק גבוה, השקת מטענים בעלי הספק גבוה אלה יכולה להפחית משמעותית את הזמן שלוקח לטעון רכבים חשמליים, במיוחד ממצב טעינה של 10 ל-90 אחוזים.

התקשרו: 077-803-5894