מכוניות חשמליות או מכוניות בנזין: השוואת יעילות אנרגיה

תעשיית הרכב הייתה עדה לשינוי משמעותי בשנים האחרונות, כאשר רכבים חשמליים צוברים פופולריות ברחבי העולם. היבט אחד המושך את הצרכנים לטכנולוגיה זו הוא הפוטנציאל שלהם ליעילות אנרגטית משופרת בהשוואה למכוניות בנזין מסורתיות. מאמר זה נועד להשוות את היעילות האנרגטית של מכוניות חשמליות עם מקבילות הבנזין שלהן, ולספק תובנות למי ששוקל לעבור לאמצעי תחבורה ירוק יותר.

לכתחילה, כלי רכב חשמליים מציגים בדרך כלל שיעורי צריכת אנרגיה טובים יותר מאשר מכוניות המונעות בגז. נמדד במונחים של קילוואט-שעה ל-100 מיילים, יתרון זה ניכר בדגמים כמו טסלה דגם 3 ושברולט בולט. מנועי בנזין, לעומת זאת, מאבדים יותר אנרגיה כפסולת חום, מה שהופך אותם פחות יעילים באנרגיה בהשוואה.

עם זאת, חיוני לקחת בחשבון שיעילות אנרגטית היא יותר מסתם שיעורי צריכה. גורמים כמו תהליך הפקת האנרגיה, ההולכה וההפצה, וההשפעה הסביבתית של ייצור וסילוק רכיבי רכב, כולם ממלאים תפקיד מכריע בקביעת היעילות הכוללת. מאמר זה יעמיק בהיבטים אלה, ויספק נקודת מבט מקיפה על יעילות האנרגיה של מכוניות חשמליות ובנזין.

יסודות יעילות אנרגטית

מכוניות חשמליות

מכוניות חשמליות חסכוניות יותר באנרגיה בהשוואה למכוניות בנזין. היעילות שלהם נעה בין 60% ל-73%, תלוי במחזור הנסיעה. עם זאת, אם סופרים את האנרגיה שנלכדה מבלימה רגנרטיבית (כלומר, נספרים כאשר נעשה בה שימוש חוזר), כלי רכב חשמליים יכולים להיות יעילים ב-77% עד 100%1.

רכבים חשמליים דורשים פחות אנרגיה באופן משמעותי כדי לנסוע באותו מרחק כמו מכוניות בנזין. כדי להוכיח נקודה זו, אם הרשת הייתה מודלקת כולה על ידי פחם, 31% פחות אנרגיה הייתה נחוצה לטעינת כלי רכב חשמליים מאשר לדלק מכוניות בנזין. יתר על כן, לכלי רכב חשמליים עשויות להיות פליטות CO₂ נמוכות עוד יותר, עם פוטנציאל ירידה לסביבות 50 גרם למייל אם מחיר האנרגיה המתחדשת יירד משמעותית.

מכוניות בנזין

למכוניות בנזין יש יעילות אנרגטית נמוכה יותר בהשוואה למכוניות חשמליות. היעילות האנרגטית של רכבי בנזין צפויה להשתפר עם הזמן, אך לא כמו כלי רכב חשמליים. עד שנת 2050, מכוניות בנזין צפויות לרדת מפליטת יותר מ-350 גרם CO₂ למייל לסביבות 225 גרם3. עם זאת, מכוניות בנזין עדיין יצרכו יותר אנרגיה וייצרו יותר פליטות בסך הכל בהשוואה למכוניות חשמליות.

היעילות והצריכה של רכבי בנזין משתנים גם בהתאם לגורמים כגון איכות הדלק, ביצועי המנוע ותנאי הנהיגה. שיפורים בתחומים אלה עשויים להפחית את צריכת האנרגיה והפליטות של מכוניות בנזין, אך מכוניות חשמליות עדיין יעילות יותר בסך הכל.

השוואת צריכת דלק

צריכת חשמל

כלי רכב חשמליים צורכים אנרגיה בצורת חשמל, הנמדד בקילו-ואט-שעה (קוט"ש) ל-100 קילומטרים. קצב הצריכה משתנה בהתאם לגורמים כמו גודל הרכב, תנאי הנהיגה ויעילות מערכת ההנעה החשמלית. ככלל, רכבים חשמליים מציעים צריכת אנרגיה נמוכה יותר בהשוואה למכוניות המונעות בנזין. לדוגמה, מכונית סדאן חשמלית עשויה לצרוך בסביבות 15-20 קוט"ש/100 ק"מ, בעוד שרכב שטח חשמלי גדול יותר עשוי לצרוך 20-25 קוט"ש/100 ק"מ.

לחישוב עלות צריכת החשמל, קחו בחשבון את תעריף החשמל הממוצע בישראל, העומד על כ-0.54 ש"ח לקוט"ש. עם תעריפים אלה, עלות הנהיגה במכונית סדאן חשמלית ל-100 קילומטרים בישראל תהיה:

15 קוט"ש/100 ק"מ * 0.54 ש"ח/קוט"ש = 8.10 ש"ח

צריכת בנזין

מכוניות המונעות בבנזין צורכות דלק בצורה של ליטר ל-100 ק"מ (ליטר/100 ק"מ). שיעורי הצריכה משתנים בהתאם לגודל המנוע, משקל הרכב ותנאי הנהיגה. מכונית בנזין קומפקטית עשויה לצרוך כ-6-8 ליטר/100 ק"מ, בעוד שרכב שטח בנזין גדול יותר יכול לצרוך 10-12 ליטר/100 ק"מ או אפילו יותר.

לחישוב עלות צריכת בנזין ל-100 קילומטרים בישראל, השתמשו במחיר בנזין ממוצע של 6.22 ש"ח לליטר. העלות של נהיגה במכונית בנזין קומפקטית ל-100 קילומטרים תהיה:

6 ליטר/100 ק"מ * 6.22 ש"ח/ליטר = 37.32 ש"ח

על ידי השוואת העלויות של צריכת חשמל ודלק עבור 100 קילומטרים, ניתן לראות שכלי רכב חשמליים נוטים להיות חסכוניים יותר באנרגיה וחסכוניים לאורך זמן. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון גורמים אחרים כגון תמחור רכב, תחזוקה ותשתית טעינה בעת הערכת היתרונות והחסרונות הכוללים של נהיגה ברכבים חשמליים מול בנזין.

השפעה על הסביבה

פליטות גזי חממה

כאשר מדובר בפליטת גזי חממה, כלי רכב חשמליים בדרך כלל טובים יותר לסביבה מאשר מכוניות בנזין. תהליך הייצור של מכוניות חשמליות יכול להיות עתיר יותר פחמן עקב ייצור סוללות. עם זאת, טביעת הרגל הפחמנית הראשונית הזו מקוזזת בדרך כלל על ידי הפליטות הנמוכות משמעותית במהלך הפעולה.

כלי רכב חשמליים מייצרים אפס פליטות ישירות, בעוד שמכונית בנזין עם צריכת דלק פולטת כ-4.6 טונות של פחמן דו חמצני בשנה, מה שתורם רבות לשינויי האקלים. בנוסף, לכלי רכב חשמליים עשויות להיות פליטות נמוכות עוד יותר כאשר נטענים באמצעות מקורות אנרגיה מתחדשים, כגון אנרגיית שמש או רוח.

השפעות איכות האוויר

ההשפעה על איכות האוויר היא היבט חשוב נוסף שיש לקחת בחשבון בעת השוואת מכוניות חשמליות למכוניות בנזין. כלי רכב חשמליים אינם מייצרים פליטת צינור מוצא, מה שאומר שהם אינם פולטים מזהמים מזיקים כמו חלקיקים, תחמוצות חנקן או תרכובות אורגניות נדיפות. לעומת זאת, מכוניות בנזין פולטות מגוון מזהמים שיכולים להיות השפעות מזיקות על בריאות האדם, כגון בעיות נשימה וקרדיווסקולריות.

יתר על כן, האימוץ הגובר של כלי רכב חשמליים יכול לתרום להפחתת רמות זיהום האוויר באזורים עירוניים. זה יכול להוביל לאיכות אוויר כללית טובה יותר, במיוחד בערים מאוכלסות בצפיפות שבהן עומסי תנועה וזיהום אוויר מהווים דאגה מרכזית.

התקשרו: 077-803-5894